Waarom onze medicijnen zo duur zijn…

De Nederlandse geneesmiddelenindustrie houdt zich bezig met commercieel eigenbelang, verpakt in gladde marketingpraatjes. Ze is niet transparant, heeft geen sociale uitstraling en bekommert zich nauwelijks om haar maatschappelijke rol. Ze interesseert zich alleen voor de ontwikkeling van peperdure, niet zo nieuwe medicijnen die de kosten van de zorg omhoog jagen.

Kernprobleem is de overmatige aandacht van de industrie voor marketing, denkt Coolen. ‘Het is altijd lastig om je geld te moeten verdienen over de rug van zieke mensen. Maar dat wordt erger wanneer blijkt dat twee keer zoveel geld wordt gestopt in marketing dan in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.’ Mede hierdoor blijft de pijplijn van nieuwe geneesmiddelen ‘akelig leeg’. Grote doorbraken worden niet verwacht en ondertussen willen de aandeelhouders waar voor hun geld.

Ook hoofdredacteur Dick Bijl van het onafhankelijke Geneesmiddelenbulletin verwijst naar schandalen en affaires over geneesmiddelen. Die bepalen mede het strenge oordeel van experts. In de farmaceutische industrie is sprake van een ‘loodrechte botsing’ tussen de wetenschap en het zakenleven, zegt hij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *